Janneke Hengst

schilderijen

 

De geheimen van een landschap.

In haar werk gaat Janneke Hengst uit van de werkelijkheid, maar deze gaat in haar atelier een eigen leven leiden. Het landschap staat in haar beleving gelijk aan het ervaren van je innerlijke gevoelens, angst, verlatenheid, bewondering, verbondenheid en intense liefde. De mystiek van het onzichtbare zichtbaar of misschien voelbaar maken. Haar landschappen zijn de landschappen van de ziel. Soms heerlijke geluksmomenten waardoor je wel wilt versmelten met het landschap .

Herinneringen aan de tijd dat ze aan het IJsselmeer woonde in Gaast achter de zeedijk .

De kleuren van het riet de geur van het water en het land, de geluiden en de stilte

Het ervaren van de eeuwigheid wanneer je het landschap ervaart.Betovering van het

alledaagse.

 

Na haar opleiding vrije studierichting aan de Windesheim academie Zwolle, afgestudeerd in de vakken schilderen, tekenen, grafiek en kunstgeschiedenis in 1994, werd haar werk opgemerkt door Thom Mercuur. Janneke heeft zich vooral toegelegd op het landschap omdat ze destijds daar midden in woonde in het Friese Gaast aan het IJsselmeer , het landschap toonde haar alle schilderijen die ze wilde maken. ‘Ik noem het Universele landschappen, het kan overal zijn”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marjan Smit • glasobjecten en grafiek

 

Marjan Smit (Amersfoort 1958) studeerde in 1984 af aan de kunstacademie Artibus in Utrecht.

Sindsdien woont  en  werkt ze als professioneel beelden kunstenaar in Eindhoven: al 36 jaar als graficus, voornamelijk droge naald etsen  (ze won in 2007 de BAS Grafiekprijs)  en sinds 2002 heeft ze zich ook ontwikkeld, na  talrijke opleidingen en cursussen,  tot  een dynamisch en veelzijdig glaskunstenaar.

Haar beeldtaal en kleurgebruik blijft in beide disciplines, grafiek en glas, heel herkenbaar.

Ze combineert meerdere glastechnieken, bijvoorbeeld sandcasting en werken aan de brander met borosilicaatglas. Dat geeft een prachtig contrast: de stoere gietvormen en de fijnzinnige details van de losse kronen die ze op haar glasobjecten zet.

 

 

Werkwijze grafiek.

Het kenmerkende van het droge naald etsen is dat er geen zuren worden gebruikt. De afbeelding wordt met een scherp voorwerp, bijvoorbeeld diamantpen, rechtstreeks in spgelschrift in een metalen plaat gekerfd. Daarna worden de kleur-inkten met de hand aangebracht op de etsplaat.

Die wordt in drie drukgangen, steeds met andere kleuren, op vochtig papier onder een zware pers gedraaid.

Een ambachtelijk proces dat grote vaardigheid en zorgvuldigheid vereist.

Op de website www.marjansmit.nl staat een filmpje van dit produktieproces.

Werkwijze glasgieten.

De kern van het verhaal: Marjan giet vloeibaar glas van 1240 graden Celsius in een zelfgegraven zandmal. Dat gebeurt in twee fases zodat er na de eerste glaslaag allerlei soorten inlays kunnen worden geplaatst. Dat zijn bijvoorbeeld zandsculpturen, koperfiguren, eerder gegoten stukjes glas of aan de brander gemaakte figuurtjes.

Na 72 uur koelen wordt de onderzijde met een diamantzaag afgezaagd en gepolijst en krijgt het object een losse kroon van het keiharde borosilicaatglas.

Annalies Hoornweg • keramiek

 

Bronnen van inspiratie:

• Architectuur en oude culturen.

Overal in de wereld zijn sporen van oude beschavingen te vinden. Annalies is gefascineerd door overblijfselen van gebouwen, door aangetaste en afgebladderde muren, door het materiaal waar ze van zijn gemaakt en de invloed die tijd erop heeft gehad.

Haar keramiek kenmerkt zich door de geometrische vormgeving.

Waren het eerder geheel afgesloten objecten, tegenwoordig hebben de meeste vormen een ruimte die kan worden geopend door een deurtje of deksel. Ze zijn gemaakt om dienst te doen als bewaarplek voor iets dierbaars.

 

 

Gebruikte techniek:

Het werk van Annalies bestaat uit ruimtelijke vormen die zij opbouwt uit platen klei. In de zachte huid van de klei brengt zij verschillende structuren aan. Na het bakken wast zij de vormen in met kleurpigmenten en oxides, die weer voor een deel verwijderd worden.

Wanneer zij dit proces meerdere keren herhaalt, ontstaat er een transparant kleurenscala waarbij de huid van de klei deels zichtbaar blijft. Regelmatig combineert zij haar vormen met gevonden materialen.

 

Opleiding:

Academie voor Beeldende Kunsten Minerva, Groningen.